Rozhodnutí, zda si pořídit nový nebo ojetý automobil, může být celkem obtížné. U nového vozidla máme jako první majitel nějaké záruky. Vyskytne-li se závada, servis se o ni postará. V případě ojetého vozidla můžete zvolit koupi tzv. ročního vozu. Tyto automobily jsou použity při předváděcích akcích prodejců nebo jsou vráceny z operativního leasingu. Nemají tolik najeto, jsou ještě v záruce a jejich cena je podstatně nižší než při nákupu nového vozidla. U těchto zánovních vozidel nezapomeňte při nákupu na důkladnou prohlídku technického stavu, ale také stavu po právní stránce.
Ze všeho nejdříve si rozmyslete, jaký typ vozidla vlastně potřebujete. Největším problémem u ojetých vozidel je stáčení tachometru. Dochází k tomu především u vozidel dovážených ze zahraničí. Při prohlídce vozu nezapomeňte na kontrolu všeho, co by mohlo stáří vozu odhalit.
– opotřebení pedálů
– opotřebení řadicí páky
– opotřebení madla ruční brzdy, volantu
– stav čalounění
Pokud se vám zdá, že stav interiéru neodpovídá stáří vozidla, koupi se raději vyhněte. Ověřit rok výroby si můžete podle VIN čísla, bohužel druhým nejčastěji upravovaným kódům.
Dále se vyhněte opravovaným vozům. Pozor si dejte zvlášť na havarovaná vozidla, která prodělala autonehodu, byla zatopena při povodních apod.
Takovým vozidlům je lepší se vyhnout. Prohlédněte, poškození laku na šroubech ukazuje na jejich povolování. Pozornost věnujte i airbagům. Jejich výměna může svědčit o havárii. Kontrolujte celý vůz, a to i zespodu. Ověříte si, jestli nedochází ke korozi.
Rozhodnete-li se tedy pro ojetý automobil, počítejte se tím, že kupní cena nebude konečnou záležitostí. Budou vás čekat výdaje za některé potřebné servisní úkony, jako je výměna svíček, oleje v motoru. Zkontrolovat byste měli brzdovou a chladicí kapalinu a případně ji vyměnit. Pozor také na brzdové destičky a brzdová obložení. V ideálním případě obdržíte k vozidlu servisní knížku nebo přehled provedených oprav od posledního majitele. Může se totiž stát, že vás nemile překvapí opravy za velmi vysoké částky.